Werken in de Horeca met de feestdagen

Gepubliceerd op: 23 maart 2023
horeca digitaal

Ervoor moeten zorgen dat alles op rolletjes loopt in de horeca is nog niet zo eenvoudig. Personeel vinden om tijdens de feestdagen te werken is bijzonder lastig , daarom zal er een fatsoenlijk personeels overzicht gemaakt moeten worden, om deze periode door te komen. 

 

Een persooneels overzicht maken waarmee de tent kan blijven draaien 

Voldoende bezetting hebben op de goede momenten is belangrijk in de horeca.De hoeveelheid medewerkers  die er aanwezig zal moeten zijn hangt af van de verwachte drukte op een dag of tijdstip. Niet iedere medewerker is altijd beschikbaar. Om het beste rooster te kunnen maken heeft een goed restaurant de beste software. Dit programma zal de beste afweging kunnen maken als het aankomt op wie wanneer werkt, om op deze manier zowel medewerkers tevreden te houden als het restaurant optimaal te laten functioneren. Wanneer dit rooster is gemaakt, kan het programma dit iedere maand of week laten terugkeren. De laatste weken van december kan het rooster echter makkelijk worden aangepast aan de situatie in die periode.  

 

Een eenvoudig overzicht van personeelskosten 

Naast de beschikbaarheid van iedereen die in de onderneming werkt, is het mogelijk om te zien hoeveel zij per uur kosten, net als het aantal uren dat ze zouden moeten werken in de maand. Op deze manier kunnen de programma’s die de personeelsplanning moeten maken, dit op de meest kostenefficiënte wijze doen. Dit is natuurlijk niet in iedere restaurant noodzakelijk, maar in kleine zaakjes zullen de personeelskosten een behoorlijk groot aandeel hebben in de totale kosten. Een mogelijkheid hebben om te besparen op personeel, zal in bepaalde periodes goed uit komen. 

 

De beste manier om de klant informatie te verschaffen over de gerechten is een allergenenlijst 

Je bent verplicht om in de horeca de klanten informatie te geven over de inhoud van een gerecht. Welke ingrediënten er in verwerkt zijn, is bepalend of iemand met een allergie het wel of niet wil eten en daarnaast zullen er ook klanten zijn die graag eten willen waarin geen dierlijke producten verwerkt zijn. Een mooie allergenenlijst opstellen is dus verplicht. Dit kan echter onbegonnen werk zijn om dit zelf te moeten doen, techniek kan een oplossing bieden. Deze programma’s kunnen snel van een lijst met honderden ingrediënten, nagaan wie wat niet mag eten en waarom. Dit is de makkelijkste manier om informatie over alles op de menukaart aan de bezoekers te kunnen geven.

 

Digitalisering in de horeca 

Voor de meeste administratieve taken is tegenwoordig de mogelijkheid er om dit digitaal in te vullen. Het grote voordeel hiervan is dat er conclusies uit deze data getrokken kunnen worden door het systeem. Daarnaast was het communiceren met leveranciers en klanten nog nooit zo makkelijk. Werken in de horeca gaat dus steeds vaker van achter een scherm en dat is maar beter ook, want met kerst heb je andere zaken die jouw aandacht nodig hebben. 

Meer lezen?