projecten overlekker 003

Overlekker

Waarom dit project?

Producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten verspillen zo'n 2,5 miljard aan voedsel. Dit kost niet alleen geld, maar ook energie. En het levert extra uitstoot van het broeikasgas CO2 op bij transport en afvalverwerking. Daarom wil de overheid de voedselverspilling eind 2015 met 20% verminderd hebben. Hierbij spelen consumenten en het bedrijfsleven een grote rol. Bedrijven en consumenten in de hele voedselketen moeten gaan samenwerken. De consumenten moeten bewuster omgaan met voedsel en bedrijven kunnen bijvoorbeeld initiatieven in het leven roepen waarin het verspilde voedsel een tweede leven krijgt. Dan gaan we samen het verschil maken.

Het project

Het project is gestart met een pilot van 15 weken waarin tomatensoep en tomatensaus wordt geproduceerd. De tomaten en uien die over zijn komen wekelijks uit 12 PLUS supermarkten aangevuld met producten van tomatenteler Redstar. Bij Hutten worden de tomaten en uien verwerkt tot verse tomatensoep en tomatensaus. De producten worden vervolgens verkocht in dezelfde 12 PLUS supermarkten onder de nieuwe merknaam van Hutten Overlekker. Voor deze pilot heeft Hutten een aparte productieruimte ingericht waar de koks alleen de producten voor het merk ‘Overlekker’ bereiden. De soep en de saus bestaan voor minimaal tweederde uit tomaten.

Wat hebben we bereikt?

Na de introductie heeft OverLekker de nodige media-aandacht gekregen. Social media, diverse kranten, blogs, NOS radio 1 en het NOS journaal op televisie. Dit heeft er voor gezorgd dat OverLekker in een sneltreinvaart bekendheid kreeg. En dat is terug te zien in de oplopende verkoopaantallen.